Ihmiset pelaavat kasinopelejä rahan toivossa, mutta tyydyttävä pelihetki koostuu monien asioiden summasta.
Mitä viihdyttävältä peliltä vaaditaan?
Viihdyttävän pelikokemuksen taustalla vaikuttavat monet asiat. Pelattavan pelin tulisi olla helposti lähestyttävä ja tarpeeksi yksinkertainen. Liian monimutkaiset pelit eivät kiinnosta, koska pelaaja saattaa luulla tehneensä jopa jotain väärin, jos ensimmäisiltä kierroksilta ei tule voittoa. Toisaalta peli ei voi olla aivan kolikonheittoakaan, sillä eihän sen ääressä jaksa kauaa olla, vaikka voittoja tulisikin. Nettikasinoilla on nykyisin kymmeniä ellei satoja pelejä, joten pelin on erotuttava edukseen. Suosituimmillla peleillä on usein jokin koukku ja teema, jotka saavat pelaajat palaamaan aina uudestaan pelin ääreen. Pelin suunnittelijan on tehtävä pelaamisesta viihdyttävä kokemus, jotta pelaaja haluaa palata pelin ääreen yhä uudestaan.
Pelin ominaisuudet
Pelin idea ja ominaisuudet usein ratkaisevat mitä pelejä halutaan pelata. Rahapeleissä suosittuja aiheita ovat olleet esimerkiksi pokeri ja muut korttipelit. Vanhat ja kaikkien tuntemat pelit ovat turvallinen valinta pelinkehittäjälle. Hyvä idea olisi esimerkiksi lähteä luomaan jotain entistä toiminnallisempaa peli-ideaa tutun ja turvallisen konseptin ympärille. Hedelmäpelit ja korttipelit ovat konservatiivisen pelaajan valinta, mutta niihinkin voi kyllästyä tarpeeksi pelattuaan. Nykyaikaisen pelin olisikin hyvä sisältää jotain erityistä, ja mieluiten rakentua jonkin teeman ympärille. Pelikokemusta parantaa huomattavasti, mikäli pelissä on jonkinlaista interaktiivisuutta. Mikäli pelaaja kokee pystyvänsä vaikuttamaan pelin kulkuun, pelistä tulee paljon jännittävämpi. Tätä voi hyödyntää monin eri tavoin, esimerkiksi lisäpelien ja vapaakierrosten muodossa, missä pelaaja pystyy päättämään mihin suuntaan lisäpeli etenee. Lisäpelin ei välttämättä tarvitse tuoda paljoa voittoa, sillä pelkästään lisäpeliin pääseminen voi tuntua jo voitolta.
Graafinen suunnittelu
Nykyaikaiset pelit pyrkivät erottumaan teeman ja hienon graafisen suunnittelunsa avulla. Rahapelien suunnittelussa pätee samat periaatteet kuin normaalien pelien suunnittelussakin, edellisestä versiosta on aina pyrittävä parantamaan. Nykyaikaisissa peleissä on mukana useita animaatioita ja musiikkia, jolloin pelikokemuksesta saadaan mielenkiintoisempi. Pelin teemasta riippuen pelikokemusta voidaan tehostaa lisäämällä voiton yhteyteen hienompia efektejä, jolloin voitontunne voimistuu ja pelistä jää parempi fiilis. Monet erilaiset ja eri tilanteissa näytettävät efektit luovat peliin tiettyä syvyyttä ja jännitystä, tai muuta haluttua tunnetta. Eri pelien hienous piilee siinä, että erilaisella suunnittelulla samasta pelistä voi saada aivan eri näköisen. Yksi lisäpeli voi viedä pelaajan rannalle valitsemaan mieluista jäätelöä, ja toinen taas maan uumeniin valitsemaan oikeaa ovea, jonka takaa voi paljastua hirviö joka syö voitot, tai aarrearkku jopa triplaa ne.
Toimivuus
Pelin luomisessa sen toimivuus on elintärkeää. Rikkinäinen rahapeli on yksinkertaisesti hyödytön, eikä sitä voi käyttää. Normaaleihin peleihin verrattuna rahapeleistä ei voi julkaista ainakaan rahalla toimivaa beta-versiota, jotta mahdolliset bugit löytyvät. Pahimmillaan pelinsisäiset ongelmat voivat johtaa pelin omistajan tappioihin, mikäli niistä löytyy oikotie onneen. Vaikka pelistä ei löytyisikään keinoja huijata, ongelmat pelissä haittaavat taatusti pelikokemusta. Kukaan ei halua pelata peliä, joka jumiutuu kesken ilmaiskierroksia ja palauttaa pelaajan normaalipeliin ilman voittoa. Pelaajille epäreilut bugit voivat johtaa jopa korvausvaatimuksiin pelinomistajaa kohtaan. Toisaalta harmitonkin bugi voi haitata pelikokemusta ratkaisevasti, sillä nykyaikana vaatimukset pelien toimimiselle ovat korkeat. Suuren tarjonnan vuoksi pelaaja voi siirtyä pelaamaan toista peliä, tai jopa toiselle kasinolle pelaamaan vastaavanlaista peliä.
Viihdyttävän pelin luonti
Luodessa uutta peliä tulee suunnitella peli huolellisesti valmiiksi, ja vasta sitten ryhtyä työhön. Useimmat rahapelit eivät ole toiminnoiltaan niin monimutkaisia, että niiden suunnittelussa kannattaisi hyödyntää niin sanottua lennosta keksimistä. Peliä suunniteltaessa tulee valita pelin luonne ja ominaisuudet. Pelin teema on syytä suunnitella huolellisesti. Teeman suunnittelussa voi hyödyntää nykypäivän trendejä, toki tekijänoikeuksien sisällä. Teema voi liittyä esimerkiksi nykyajan trendeihin, kuten supersankareihin. Mikäli seuraa joitain suuria trendejä, tulee pitää huoli, että pelin julkaisu sijoittuu aikaan jolloin hype on suurimmillaan. Näin peli saa mahdollisimman paljon huomiota ja pelaajia. Teeman voi myös keksiä aivan itse. Hyvä ja omaperäinen teema on hyvä, jos se pystyy olemaan kiinnostava ja miellyttävä. Omakeksimän teeman vahvuus trendien sijaan piilee sen pysyvyydessä. Esimerkiksi supersankaritrendin laantuessa todennäköisesti myös siihen perustuvan pelin suosio laantuu. Oman onnistuneen teeman suosio voi taas kantaa jopa vuosikymmeniä, erityisesti jos peli on muutenkin hyvä ja miellyttävä pelata.